Een zichzelf respecterende ondernemer kan er vandaag de dag niet meer omheen: succesvol zijn op internet. Of het nu is voor het versterken van een merk, het verstrekken van informatie aan (potentiële) klanten of het daadwerkelijk direct verkopen van producten, een bedrijfswebsite heeft geen zin zonder bezoekers die bij jou komen doen wat je wilt dat ze doen. Tijd voor het optimaliseren van je website, het genereren van meer bezoek en het verhogen van je conversie. OptiSite helpt bij alle drie!

SEO Google

Je kunt Google zien als een vraag-antwoord machine. Iemand heeft een vraag en tikt deze in via Google. Deze ‘vraag’ noemen we dus het zoekwoord. Voor deze vraag gaat Google een bijpassend antwoord zoeken. Wanneer jouw website een goed antwoord geeft op de vraag dan laat Google jouw website zien. Hoe beter jouw antwoord is op de vraag, hoe hoger je in Google komt te staan.

Zo kom je hoog in Google

Kijk naar je eigen website en pak een pagina die je graag hoger in Google wilt hebben. Analyseer deze pagina en stel jezelf de volgende twee vragen:

  1. Op welk probleem of vraag geeft deze pagina antwoord?
  2. Welke behoefte vervult deze pagina?

Wanneer je duidelijk in kaart hebt gebracht wat wat de antwoorden van deze vragen zijn komt de volgende stap. Namelijk het nadenken over welke woorden een zoeker gebruikt als hij/zij deze vraag of probleem heeft. Schrijf deze woorden op en Google ze zelf eens.

Zoekwoorden Google

Heb je ervoor gekozen om te ranken op één zoekwoord? Dat gaat een pittige klus worden. Wij adviseren dan ook om een combinatie van beschrijvende woorden te gebruiken. Hoe specifieker je zoekwoorden zijn, hoe beter.

NIET: Fotograaf of Tuinman
WEL: Feestfotograaf Leiden of Tuinman Leiden

Hoe duidelijker de vraag is die jouw website beantwoordt hoe groter de kans is dat jij hoger rankt in Google.

Landingspagina Hoger in Google

Probeer jezelf te verplaatsen in de schoenen van jouw potentiële bezoekers. Wat hoop jij als bezoeker te vinden op de website die je hebt gekozen?

Stel jezelf de vraag: ”Is jouw website de beste pagina over die specifieke onderwerp”?

Pak je website er weer bij en loop het artikel nu eens langs als bezoeker zijnde. Leest het lekker? Is alles duidelijk? Kijk goed naar de websites van de concurrenten. Zorg er dan voor dat jouw website uitgebreider, sterker, mooier en completer is dan die van jouw concurrent.

Geef jezelf te tijd en verzamel wat extra informatie. Verzamel wat leuke feiten, verhaaltjes, quotes van experts of zelfs cijfers met grafieken. Probeer hiermee je tekst verder uit te breiden en zo te verbeteren.

Hoger in Google Mijn Bedrijf

Aangezien jij zelf de teksten van je website hebt geschreven begrijp is het voor jou duidelijk, maar is het voor Google en de bezoeker ook zo duidelijk? Zowel Google als een bezoeker moet direct kunnen zien dat jij een antwoord hebt op hun probleem. Het antwoord moet overduidelijk zijn.

Heb jij een schildersbedrijf in Haarlem? Geeft dat duidelijk aan. Zet het in je titel en op de pagina. Een bezoeker zou in theorie niks zelf hoeven moeten opzoeken. Alles moet duidelijk zijn.

Haal alles uit je Google Mijn Bedrijf. Volg alle stappen uit deze handleiding.

Hoger in Google WordPress

Wij gaan er hiervan uit dat je werkt via een WordPress website. Met de SEO plugin Yoast heb je mogelijkheid om twee soorten titels te maken. Namelijk één titel die wordt getoond in de zoekmachine en één titel die de bezoekers zien op de pagina.

Wanneer een potentiële bezoeker zijn of haar vraag/probleem heeft ingetikt in Google en jouw website komt naar boven. Is dit het eerste contact moment tussen jullie. Via deze SEO-titel moet jij proberen de bezoeker naar jouw website te lokken.

Een SEO-titel moet helder en nieuwsgierig makend zijn. Ook moet de zoekterm combinatie in de titel voorkomen.

Zorg voor een duidelijke inleiding
Bezoeker lezen vaak vlug een tekst. Ze vliegen als het waren door je website heen en stoppen enkel bij punten wat hun aandacht weet vast te houden. Echter wordt er (bijna) altijd één stukje tekst wel gelezen, namelijk de inleiding.

Zorg ervoor dat je het antwoord op de vraag of het probleem van de bezoeker noemt in de inleiding. Op deze manier weet deze bezoeker dat hij/zij op de juiste website is beland.

Zorg voor duidelijke koppen
Één van de punten waar een lezer vaak bij stopt is de kop van een alinea. Gebruik de koppen in je website om de lezer te begeleiden naar het juiste antwoord. Probeer de koppen nieuwsgierig makend te maken. Voorbeeld:

  • Saaie kop: Voordelen
  • Normale kop: Meer tijd, minder stress
  • Nog beter: Hoe Patrick 75% meer bezoekers kreeg met (zoekterm)

Hoger in Google 2019

Volg al deze stappen en scoor hoger in de Google zoekresultaten. De kern van SEO is dat je beter de behoefte vervult van je bezoekers dan dat je concurrenten dat doen.

  • De tekst moet informerend en leesbaar zijn
  • De tekst moet echt iets toevoegen
  • Het design van de website mag absoluut niet storend zijn
  • De vraag van de bezoeker moet in zijn geheeld beantwoord worden

 

Sluit Menu